Дитина з інтелектуальними порушеннями

Дата: 25.03.2023 15:46
Кількість переглядів: 77

Фото без опису

Дитина з інтелектуальними порушеннями

Інтелектуальні порушення - досить складна й одночасно недостатньо розкрита на сьогодні особливість перебігу розвитку дитини. Відомо, що одна з першопричин інтелектуального порушення -  органічне ураження головного мозку плоду у внутрішньоутробний період. Водночас ця особливість дитини не обмежує її можливості розвиватися та жити у суспільстві, маючи власні перспективи. Інтелектуальні порушення  — лише особливий розвиток дитини, який не вичерпує усіх її потенційних можливостей.         

 

ОСОБЛИВИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ

 

Що мають знати батьки про свою дитину?

Для визначення причин відставання дитини у психофізич­ному розвитку батьки мають володіти інформацією, яка може сприяти уточненню чинників, які призвели до негативних змін у стані здоров'я дитини. Це відомості про:

1.      Здоров'я сім'ї, в якій народилася дитина: батьків, інших
дітей у родині та наявні відхилення у їхньому розвитку, стосунки між батьками і дитиною.

2.      Перебіг вагітності матері та пологів (захворювання та ін.).

  1. Розвиток дитини від народження та у ранньому дитин­стві: які хвороби перенесені, наявність травм, коли почала ходити, говорити, як розвивалося мовлення, коли почала брати іграшки, самостійно їсти.
  2. Умови виховання дитини до школи та стан її розвитку:
  • виховувалася вдома (ким?), які особливості поведінки спостерігались, виконання різних доручень, розуміння інструкцій та готовність виконувати практичні завдання, іграшки, з якими охоче грається;
  • відвідувала дитячий заклад (з якого віку?). Чи спілкува­лася з ровесниками, вихователем? Чи вміла гратися, об­слуговувати себе? Чи спостерігалися негативні прояви поведінки? Які скарги на дитину були у вихователів?
  1. Готовність дитини до навчання у школі: вміння відповідати на запитання, запитувати, повідомляти про свої потреби, об­слуговувати себе (одягатися, їсти, користуватися туалетом), уміння самостійно гратися іграшками, малювати, розглядати малюнки, конструювати; уміння писати, рахувати, читати, якої допомоги потребує дитина.

 

Що потрібно знати про вплив інтелектуальних порушень на загальний розвиток дитини?

           Інтелектуальні порушення виникають внаслідок органічного ушкодження центральної нервової системи, яка є необхідною основою для розвитку мислення дитини, пам'яті, уявлення, сприймання предметів та явищ навколишнього світу (тобто, основою психічного розвитку). Саме психологічний розвиток забезпечує формування умінь спілкуватися, цілеспрямованих дій, активності та інших якостей, які визначають можливості щодо адекватного існування дитини в оточуючому середови­щі. Особливий характер перебігу психічного розвитку дитини призводить і до специфічного психологічного розвитку, зокре­ма, особливостей в інтелектуальній, емоційній, поведінковій, ціннісній та мотиваційній сферах її особистості.

Розумова відсталість визначається як особливість розвит­ку психіки дитини при органічному ушкодженні центральної нервової системи у внутрішньоутробний період або в період від 1 до 3 років. За розумової відсталості дитина не має до­статньо розвинених здібностей до контролю та самоконтролю власною поведінкою, що є наслідком порушення взаємозв'язку між пізнавальними та емоційними процесами або мисленням та емоціями. У дитини спостерігається низький рівень активності й пізнання, її безпосередні потреби та емоційні вияви не підпорядковуються мисленню й, отже, не усвідомлю­ються і не регулюються самою дитиною

 

На які показники психічного розвитку дитини варто орієнту­ватися батькам?

 Інтелектуальні порушення характеризується особливим розвит­ком мислення, якому притаманний недостатньо високий рі­вень довільної уваги (здатності зосередитися на тому чи іншо­му завданні), недостатньої стійкості у сприйнятті та аналізі явищ навколишньої дійсності, обмеження уяви.

Як позитивні, так і негативні емоції у такої дитини характе­ризуються безпосереднім активним проявом у поведінці. Можна спостерігати певну обмеженість потреб дитини, особ­ливо пізнавальних, а також тих, які викликають її інтерес до діяльності.

      Діти з порушенням розумового розвитку оволодівають практичними діями (особливо трудовими) внаслідок цілес­прямованого навчання та виховання. Формування розумових дій здійснюється завдяки спеціально організованому навчан­ню та вихованню, а також корекційній роботі. Чим раніше до розвитку малюка будуть залучені фахівці, тим інтенсивнішим буде його розвиток. Так, наприклад, особливої роботи з боку корекційних педагогів та психологів потребує розвиток про­дуктивного (обов'язкова наявність результату діяльності, яку виконує дитина) та творчого (спонукання дитини до прояву ініціативи у виконанні завдання і представленні результатів власної діяльності) характеру діяльності таких дітей.

Основними показниками психічного розвитку дитини є:

  • розвиток пізнавальної сфери (сприйняття, увага, пам'ять, уява, мислення);
  • формування системи особистісних відносин (емоції, потреби, мотиви, установки, ціннісні орієнтації, спря­мованість та ін.);
  • оволодіння системою різноманітних практичних та розумових дій, які забезпечують розвиток здібностей до продуктивної та творчої діяльності.

Як впливає оточення на розвиток дитини?

На особливості розвитку дитини значною мірою впливає характер стосунків з оточенням, який складається упродовж усього її життя. Дорослий є тим необхідним рушієм, який власним ставленням до дитини формує її світогляд та сприй­няття нею оточуючих і самої себе. Особливе значення стосунки з дорослим мають у період дошкільного та молодшого шкіль­ного віку.

Діти з порушенням розумового розвитку специфічно сприймають соціум та виражають емоційне ставлення до нього. Постійне активне залучення дорослого до розвитку дитини сприятиме її входженню соціум, розвитку у неї необ­хідних соціально значущих якостей та вольових характерис­тик, які забезпечать їй активну усвідомлену позицію.

 

Що потрібно робити батькам для розвитку дитини? Коли починати?

Кожний крок батьків має працювати на розвиток та ви­ховання вашої дитини. Доцільно, починаючи з раннього віку, спілкуватися з дитиною, розмовляти з нею, надавати різну інформацію залежно від віку та стану пізнавальних (інтелектуальних) процесів, за допомогою яких людина пізнає навколишній світ (сприймання, пам'ять, мислення мовлення та ін.).

Потрібно називати предмети, які оточують дитину у вашо­му помешканні, якими користуєтеся ви і дитина під час харчу­вання (посуд), одягання (назви одягу), відпочинку (ліжко, сті­лець, стіл та ін.), організації дозвілля, ігрової діяльності (назви іграшок), прогулянок, пізніше відвідування різних закладів (поліклініка, зоопарк, магазин, цирк тощо).

Називати дії, які виконуються ("будемо їсти, одягатися", "беремо ложку, тарілку, хліб", "одягаємо штанці, сорочку та ін.", "миємо руки" тощо).

Називати основні кольори предметів з якими безпосередньо стикається дитина (м'ячик червоний, огірок зелений, кубик зелений, червоний, жовтий тощо). Під час прогулянки, нази­вати тварин, які зустрічаються у подвір'ї, на вулиці, рослини (це дерево, це квітка, це травичка), будівлі (це будинок, дитячий майданчик), засоби пересування (машина, автобус, літак, вело­сипед та ін.).

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь